10 dolog, amit egy neonomád szabadidejében csinálhat

0
206

A cím kissé visszás, hiszen a szabadidő fogalma igencsak különbözik a fix munkaidővel és fix helyen dolgozóéktól. Egy neonomádnál a munkaidő leginkább önmagán és a projekten múlik: találkozók, leadási határidők, feladatok szabályozzák és csak legritkábban a munkaszerződése. Nincs igazából hétköznap, hétvége, este vagy reggel – mindezeket az elvégzendő feladatokra adott idő és az ügyfelekkel való találkozási lehetőségek keretezik. Ugyanígy nem beszélhetünk munkahelyről, sokkal inkább mobilitásról – találkozók és programok közti helyfoglalásról.

De akkor nincs is szabadideje egy neonomádnak? Dehogy nincs, csak máshogy! Rutin és szervezések függvényében jó pár feladatot össze lehet hangolni és normál esetben akár egy heti munkát is megoldani pár nap alatt. És persze ott vannak a visszajelzésekre, az ügyfél válaszára elcsorgó órák.

Pár dolog, amit ezekben az időszakokban el tudunk végre végezni:

1. Takarítsuk le a laptopunkat! A folyamatos szállítás és használat eredménye a laptopokon is meglátszik. Az ujjaink körvonala a billentyűzeten és a touchpad-on, a poros képernyő, a hanglejátszáskor a hangszóróból felcsapó cigerettahamu egy ügyfélprezentációnál nem vetít éppen jó fényt ránk. Letakarítani pedig tényleg csak pár pillanat. És ha már tiszta a gépünk érdemes utánanézni annak is, hogy az akkumulátor mennyit bír az eredetihez képest…

2. Dobáljuk le a gépünkről a felesleges dolgokat! Érdemes néha megnézni, hogy mi minden fut és mi mindent installáltunk már a gépünkre – és valójában mennyit használunk ebből?! Nálam 40%-al csökkent a programok mennyisége egy ilyen vizit után. Ha pedig már a kukázáshoz nyúltunk érdemes kiüríteni a temp-et, (pc-n) defregmentálni egyet, a desktopon lévő anyagokat szortírozzuk és rendezzük össze stb. Ne felejtsük, el, h ezzel az eszközzel keressük közvetlenül vagy közvetve a kenyerünket, ez az irodánk – legyen rendben. És takarítsunk az interneten is: a Gmail igen elkényeztet minket a folyamatos tárhelynövekedésével, a PDA-nk az új nagyobbgyorsabbszebb memóriájával – de ne hagyjuk magunkat belustulni: dobáljuk ki a fölösleget, hogy jobban átlássuk a káoszt!

3. Archiváljunk! Ha már sikerült összerendeznünk a dolgainkat nem ártana, ha lenne belőle back-up. Ki szeretné, ha a fontos anyagai elvesznének? Márpedig ha kidobáltuk a fölösleges anyagokat a 2. pont szerint, akkor (elvileg) minden ami maradt számunkra fontos. Ezt megtehetjük szinte bárhol, hiszen archíválni nem csak CD/DVDre, hanem internetre is lehet.

4. Takarítsuk ki a laptoptáskánkat, tárcánkat! Hihetetlen mennyi mára felesleges blokk, papírfecni tud felgyülemleni a táskák aljában/zsebeiben. Nézz bele és kiderül! 🙂

5. Szervezzünk és tartsuk a kapcsolatot! A szabadidő a legjobb időszak, hogy a következő munkánkra felkészüljünk vagy újat szerezzünk. 🙂 Érdemes átpörgetni a telefonunk kontaktlistáját, hogy eszünkbe jusson kivel találkoztunk már régen. A szabad munkavégzés egyik legfőbb előnye a rugalmasság, beszéljünk meg az ismerősünkkel egy ebédet, egy vacsorát vagy akár egy reggelit (ha szerencsénk van rá tudjuk venni, hogy kedvenc kávézónkba csatlakozzon hozzánk). A “sose ebédelj egyedül” startégia nem csak kellemes, de üzletleg is jól működik! 😉 Az ügyfelek és barátok is szeretik, ha nem csak akkor hallanak rólunk, amikor nekünk szükségünk van rájuk (vagy fordítva). Egy “hogy vagy?”, “nincs kedved találkozni?”, “csak éppen rád gondoltam” mindenkinek jól esik – ha pedig úgy hívjuk fel, hogy “az jutott eszembe, hogy növelhetnénk a látogatottságot/több ember jönne be, ha … nem érdekel?” pedig proaktív segítség, ami mindig jól jön.

6. Pofozzuk ki a weboldalunkat! A website pont olyan mint egy ház: sosincs kész. Ha van egy kis időnk írjunk egy cikket/post-ot, rakjuk végre rendbe a partnerlinkeket, regisztráljuk be az oldalt még pár más helyre, frissítsük a kulcsszavakat, leheljünk életet az Adwords és eTarget kampányainkba, kommentezzünk blogokon stb. – hiszen pénzt hoz(hat).

7. Szabaduljunk meg a fölösleges dolgainktól! Aki mobilan dolgozik annak előbb-utóbb sok olyan kütyű, kiegészítő összejön, amire már nincs szüksége (kinek hány és mekkora pendrive-ja van?!). Ne tartogassuk ezeket, a Vaterán/Ebay-en/Tesz-veszen csak megveszi őket valaki…az account létrehozása pedig pont egy kávényi idő.

8. Regisztráljunk vagy iratkozzunk le! Rengeteg social network site van a világon. Rengeteg regisztrációhoz kötött szolgáltatás van a világon. És mi persze egy rakásra fel is vagyunk iratkozva! 🙂 Érdemes ezeket átgondolni: ahonnan túl sok spam jön a kapcsolati tőke helyett leiratkozni, hol szeretnénk tovább maradni a jelszavunkat (az általánosan mindenhol megadott helyett) újra váltani. Eleve érdemes ezeket az oldalakat pl. egy Google Docs állományba összeszedni. Az SNS oldalakon legyen mindig friss infó – merre járunk, mit csinálunk, mit csináltunk a közelmúltban…

9. Figyelj, hallgass, fedezz fel! A mobiltás az, amitől igazán több lehetőséget nyújt ez a fajta életmód a “bejárunk-hazamegyünk”-nél: lehetőséged van az új információk begyűjtésére ott ahol az történik, lehetőséged van megismerni az ügyfeleid ügyfeleit (vagy a sajátodét), impulzusok érnek amikre a munkád során csak választ kell adnod, Te folyamatosan fieldtest-en vagy! A szabadidőd kitünő alkalom arra, hogy lecsukd a laptopot és körbenézz – legyen az akár a szegedi Boci Tejivóban vagy a Szimplában.

10. Kommentelj ennek a postnak a végére! Ha már annyi szabadidőd volt, hogy ezt mind végigolvasd