Amikor a téli autózásról van szó, valószínűleg mindenkinek eszébe jut az, hogy reggelente mennyit kell bajlódni azzal, hogy letakarítsuk a havat, a jeget, vagy éppen az ónos esőt az autónkról. Persze sokkal egyszerűbb induláskor a dolga annak az autósnak, aki garázsban tudta estére hagyni az autóját, de sajnos ezt sokan nem tudják megoldani.
A jégoldó és a jégkaparó ilyenkor hű társunk, de érdemes még beszerezni egy vastag meleg kesztyűt is, és az egész procedúrára szánjunk rá legalább 15-20 percet. Ezután bepattanhatunk az autóba, és indulhatunk is a munkába, kivéve akkor, ha bent tapasztaljuk azt, hogy tiszta pára belülről a szélvédő, és ugyanúgy nem lehet kilátni a kocsiból, mintha le se kapartuk volna róla a jeget. De vajon ennek mi lehet az oka? – írja a Fékmester.
Mi a megoldás akkor, ha párásodik az autónk?
A jármű szélvédőjére lecsapódott pára nagyon bosszantó és veszélyes tud lenni, hiszen megakadályozza azt, hogy rendesen kilássunk az autóból. A hideg téli időben azonban sok autóvezető számára okoz problémát a párásodás, főleg azért, mert az indulás után teljesen elhomályosítja a szélvédőt. Hiába próbáljuk törölgetni, folyamatosan visszatér, így lehetetlen biztonságosan közlekedni. Az talán segíthet, ha egy kicsit az ablakokat lehúzzuk, viszont így az autó fog teljesen kihűlni, ez pedig újabb problémákat idézhet elő. Mi lehet tehát a gond, és mi a megoldás ilyenkor?
Ha a kocsinkban van automata légkondi, akkor a legjobb megoldás talán az lehet, ha azt „Defrost”, tehát „leolvasztó” funkcióra állítva bekapcsoljuk. Ilyenkor a meleg levegőt a légkondi a szélvédőre kezdi el fújni. Ez jól jöhet még akkor is, amikor a jeget, és a havat szeretnénk letakarítani a kocsinkról, de ebben az esetben szerencsére még a párától is megszabadíthat bennünket. Manuális klíma esetén a dolog egy kicsit összetettebb, de szerencsére így is meg lehet oldani a problémát. Ilyenkor kapcsoljuk a fűtést legalacsonyabb fokozatra, a belső keringetést pedig állítsuk külsőre. Legyen a ventilátor a legnagyobb fokozaton, és kapcsoljuk be a hátsó szélvédő fűtését.
Érdemes a megelőzésre is koncentrálni
Ha nem szeretnénk folyamatosan küzdeni a pára ellen, akkor a legjobb, ha inkább a megelőzésre fektetjük a hangsúlyt. Vásárolhatunk páramentesítő spray-t is, de talán ennél is jobb megoldás az, ha utána járunk annak, hogy mi okozza ezt a gondot. Sajnos kevesen tudják, de a párásodás okozója könnyen lehet a fűtés és/vagy klímabox kondenzvíz-kivezető csövének eldugulása. De ezt a problémát tapasztalhatjuk akkor is, ha a termosztát nem megfelelően működik.
A termosztát egy előre beállított hőfokon nyit és zár. Ez tudja biztosítani azt, hogy a hűtőrendszerben a megfelelő mennyiségben és időben kering a hűtőfolyadék. Szakemberek szerint, ha az utastér párás és hideg, mindenképpen érdemes a termosztátot ellenőrizni. Ilyenkor például a műanyag termosztát ház megrepedhet, és elkezdheti ereszteni a hűtőfolyadékot. Ha meghibásodott a termosztát, akkor a bemelegítési ciklus is sokkal lassabb lesz, vagy egyáltalán nem is fog bemelegedni az autó.