Ezekkel a trükkökkel csábítanak az üzletek impulzus vásárlásra

0
115

Valószínűleg veled is előfordult már, hogy bementél egy boltba egyetlen dologért, de végül egy tele kosárral távoztál. Az impulzus vásárlás egy olyan jelenség, amelyet az üzletek tudatosan használnak ki. Bár azt hihetnéd, hogy teljesen racionálisan döntesz, a valóságban rengeteg apró pszichológiai trükk befolyásol, hogy többet költs, mint amennyit terveztél. De mik ezek a módszerek, és hogyan kerülheted el őket?

A polcok elrendezése nem véletlen

Ha alaposan megnézed egy szupermarket vagy egy ruhabolt belső kialakítását, észreveheted, hogy minden egy gondosan megtervezett rendszer szerint van elhelyezve.

  • Alapvető termékek hátul – A leggyakrabban vásárolt élelmiszereket, mint például a tej vagy a kenyér, szinte mindig az üzlet leghátsó részén találod. Így kénytelen vagy végigsétálni az egész bolton, miközben számos más termék kerül az utadba, amelyeket eredetileg nem is terveztél megvenni.
  • Gyermekek magasságában elhelyezett termékek – Az édességeket és játékokat sok esetben alacsony polcokra helyezik, hogy a gyerekek könnyen észrevegyék és kérjék a szüleiket, hogy vegyék meg nekik.
  • Drágább termékek szemmagasságban – Az emberi szem először azokat a termékeket veszi észre, amelyek egyenesen előtte vannak. Az üzletek ezt kihasználva a drágább termékeket szemmagasságba helyezik, míg az olcsóbb alternatívák gyakran alacsonyabban vagy magasabban találhatók.

Akciók és „verhetetlen ajánlatok”

Az árleszállítások mindig vonzóak, de nem minden akció olyan kedvező, mint amilyennek tűnik.

  • 3-at fizetsz, 4-et vihetsz – Az ilyen típusú akciók arra ösztönöznek, hogy többet vásárolj, mint amennyire szükséged lenne.
  • Leértékelések piros árcédulával – A piros szín sürgető érzést kelt az emberekben, így könnyebben döntenek a vásárlás mellett anélkül, hogy alaposan megnéznék, valóban olcsóbb-e az adott termék.
  • Korábban mesterségesen megemelt árak – Előfordulhat, hogy egy akciósnak feltüntetett termék korábban ugyanannyiba vagy még kevesebbe került. A „most féláron” feliratok sokszor csak marketingfogások.

A zene és az illatok hatása

Nem véletlen, hogy az üzletekben kellemes illatok és nyugtató zene szól.

  • Lassú zene – Ha egy üzletben kellemes, lassú dallamokat hallasz, valószínű, hogy tovább időzöl és többet vásárolsz. A gyorsabb ütemű zenék pedig fokozhatják a vásárlási kedvet.
  • Friss pékáru illata – A nagyobb áruházak gyakran a bejárat közelében helyezik el a pékségüket, mert az illatok étvágyat csinálnak és arra ösztönöznek, hogy többet vásárolj.

A pénztárnál elhelyezett apróságok

Míg a kasszánál várakozol, körülvesznek az utolsó pillanatos csábítások: rágógumik, csokoládék, apró kiegészítők. Ezeket sokan anélkül dobják a kosarukba, hogy tudatos döntést hoznának róla.

Online vásárlási trükkök

Nemcsak a fizikai üzletek alkalmazzák ezeket a trükköket, hanem a webáruházak is.

  • Időkorlátos akciók – Az „utolsó darab” vagy a „már csak néhány elérhető” feliratok sürgetést keltenek, és arra ösztönöznek, hogy azonnal vásárolj.
  • Ingyenes szállítás bizonyos összeg felett – Ha például 10 000 forint felett ingyenes a szállítás, hajlamos lehetsz még egy terméket a kosárba tenni, hogy elérd ezt az összeget, pedig eredetileg nem is akartál többet költeni.
  • Hírlevélkedvezmények – A regisztrációért cserébe felajánlott 10% kedvezmény csábító lehet, de sok esetben az emberek csak emiatt vásárolnak meg valamit, amire nem is lett volna szükségük.

Hogyan kerülheted el az impulzus vásárlást?

Ha szeretnéd tudatosabban kezelni a pénzügyeidet, néhány egyszerű tipp segíthet, hogy ne ess bele ezekbe a csapdákba.

  • Írj bevásárlólistát és tartsd magad hozzá – Ha előre tudod, mit kell venned, kevésbé valószínű, hogy elcsábulsz egy spontán vásárlásra.
  • Ne vásárolj éhesen – Különösen az élelmiszerboltokban vezethet túlköltekezéshez, ha éhesen indulsz el.
  • Hasonlítsd össze az árakat – Ne dőlj be az első akciónak, inkább ellenőrizd, hogy valóban kedvező-e az ajánlat.
  • Készpénzzel fizess – A bankkártyás vásárlás sokkal kevésbé érződik kiadásnak, mint ha készpénzzel fizetnél. Ha előre megszabod, mennyit vihetsz magaddal, nehezebb lesz túlköltekezni.

Az üzletek minden trükköt bevetnek, hogy többet vásárolj, de ha tudatos vagy, könnyen elkerülheted azokat a csapdákat, amelyekre eddig talán nem is figyeltél. Legközelebb, amikor vásárolni indulsz, próbáld meg tudatosabban szemlélni a környezeted, és nézd meg, mennyi minden hat rád anélkül, hogy észrevennéd.