Bármennyire is fáj tudomásul venni, jelenleg válságos időket élünk, infláció, a szomszédunkban dúló háború negatív gazdasági hatásai, munkaerőhiány egyaránt sújtja a cégeket.
Persze az is egy megoldás, ha cégvezetőként ezekről tudomást sem véve homokba dugod a fejedet, de sajnos ezzel szinte biztos, hogy aláírod a vállalkozásod halálos ítéletét.
Ehelyett légy igazi üzletember és vezető, aki kihívásként fogja fel a helyzetet, és nem beletörődik a vereségbe, hanem ilyenkor is a növekedésre vagy legalább a veszteségek mérséklésére törekszik.
Nyilván ez nem egyszerű feladat, de ha olyan eszközök állnak rendelkezésedre, mint például az értékesítést is megkönnyítő MiniCRM, akkor máris sokkal jobb helyzetből indulsz, mint az, aki nem hisz a modern szoftveres megoldásokban.
Kerüld el a káoszt!
A cég olajozott működése még “békeidőben” is alapvető fontosságú, de a mostani nehéz helyzetben főleg az. Ha mindenki csak össze-vissza végzi a feladatait, a döntéshozók tétlenül egymásra mutogatnak, és azt sem tudjátok, miképp állnak a cég erőforrásai, az szinte garantáltan bukáshoz vezet.
Először is állíts fel egy válságstábot, akivel sűrűn értékelitek az aktuális történéseket, gyorsan reagáltok a felmerülő helyzetekre, értékelitek őket, majd átgondolt döntéseket hoztok.
Persze mindez csak akkor működik, ha a felsővezetők közt is megvan az alapvető összhang, a célok közösek, és egymás munkáját támogatni tudják.
A kommunikáció szerepe szintén kulcsfontosságú. Ha a cég többi dolgozóját is érintő döntés születik, arról feltétlenül tájékoztasd őket, de kerüld a felesleges körítést és mellébeszélést. Persze a kellemetlen híreken lehet némileg finomítani, de legyen a mondandód mindig egyértelmű.
Az adatokban az erő
Egy céget irányítani nem lehet kizárólag megérzések és tapasztalatok útján, hanem kellenek a tényszerű adatok is, amik feketén-fehér prezentálják, hogy merre halad a vállalat.
A rengeteg információt viszont nemcsak tárolni, hanem rendszerezni és feldolgozni is szükséges, ha következtetéseket akarsz levonni belőlük. Egy több ezer soros táblázat különféle pénzösszegekkel önmagában nem sokat mond, de ha ebből készítesz egy részletes költségkimutatást grafikonokkal ábrázolva, az máris sokkal előbbre visz, hiszen látható, hogy miképp alakultak a bevételek és a kiadások a vizsgált időszakban.
Az adatokat a válságstábbal közösen elemezve levonhatjátok a tanulságot és készíthettek terveket a jövőre vonatkozóan.
Kiadások csökkentése
Ha a cég bevétele nem növekszik számottevően, viszont nem akarod, hogy a profit csökkenjen, akkor a kiadásokat kell egy kicsit visszafogni.
Erre rengetegféle módszer létezik, ha például eddig ragaszkodtál ahhoz, hogy mindenki az irodából dolgozzon, akkor érdemes átgondolni, hogy nem lehetne-e home office-ba áthelyezni a munkatársakat (vagy legalább egy részüket), így az irodabérlésen és -fenntartáson máris rengeteget spórolhatsz, és az ötletnek valószínűleg a kollégák is nagyon örülnek majd.