A DSG váltó értékei és hibái

0
2999
DSG váltó

A DSG váltós autóban a vezetési élmény kifejezetten jó. Mondják ezt azok, akik már megtapasztalták a hagyományos és a duplakuplungos sebességváltó közötti különbséget. Bár az előállítási költsége nem olyan magas ennek a váltótípusnak, mégis keményen megkérik az árát, ha ezt építik bele az autóba.

Amíg jól működik a DSG váltó, addig minden rendben van, de ha esetleg problémák lesznek vele, felmerül a kérdés, hogy hol keressük a hibát.

Ahhoz, hogy a meghibásodás lehetséges okait megértsük, fontos tisztázni, hogy tulajdonképpen hogyan is néz ki és miként működik egy ilyen duplakuplungos váltó. Két kézi váltót helyeztek egy házba és a sebességfokozatokat is kétfelé osztották el. Egyik kézi váltóba a párosokat, a másikba pedig a páratlanokat tették a hátramenettel együtt. Ez biztosítja a rángatásmentes váltást, ami a sofőrnek nagy öröm, főként azért, mert a vonóerő emellett stabil marad.

Ha így megértettük a működés lényegét, érteni fogjuk a lehetséges meghibásodás okát is. Ez a váltótípus hatsebességes, keresztmotoros változata olajos kuplungos, ezért 60 ezer km futás után le kell cserélni a váltóolajat. Az egyébként egész igénytelen szerkezetnek csak így őrizhetjük meg az állagát, e nélkül nem nagyon. A DSG váltó megfelelő időközönkénti olajcseréje egyszerűen kihagyhatatlan művelet. Az elhanyagoltság sajnos a vezérlőelektronika meghibásodását is okozhatja. Hogy mennyit bír a DSG váltó, többnyire ettől függ.

Nagyon fontos, hogy autóvásárlás esetén a DSG váltóval felszerelt autók esetében mindig ellenőrizzük, hogy megfelelően működik -e a váltó. Erre van néhány módszer. Nyilván használat közben bukik ki a hiba, ezért vezetnünk kell. Az autó már elinduláskor mutathat pozitív és negatív jeleket. A fék lassú felengedésénél fokozatosan, gond nélkül induljon el, kicsit se rángasson. Ha ez megvan, próbáljuk ki a hátramenetet. Hátramenetbe kapcsoláskor nem jó, ha csattanást hallunk, vagy hirtelen megugrik az autó. Menjünk egy kicsit az autóval, amíg be nem melegszik, figyeljük meg a váltás simaságát, rángatnia nem szabad. Majd a már bemelegedett motorral vízszintes talajon álljunk meg, tegyük a váltót üresbe. Nem szabad hátragurulnia az autónak. Majd szemléljük meg a váltóharang környékét! Ha olajfoltokat látunk, az a szivárgásra utal. Ha meg is vesszük így az autót, haladéktalanul forduljunk szakemberhez.