A gumiabroncsok technikai paraméterei – útmutató kezdőknek és haladóknak

0
99

A gumiabroncsok világa sokszor bonyolultnak tűnik, ám némi tájékozódással könnyedén eligazodhatunk a különböző méretek, jelölések és tulajdonságok között. Ebben a rövid útmutatóban sorra vesszük, hogy mire érdemes figyelni az abroncs megfelelő karbantartásánál, kezelésénél.

Az egyik leggyakoribb kérdés: mikor jön el a csere ideje?

Természetesen egy gumiabroncs sokkal bonyolultabban működik, mint azt elsőre gondolnánk. Több ok is állhat annak hátterében, hogy miért kell lecserélni az aktuális garnitúrát. Az olyan kiegészítőkre is figyelni kell, mint a tömlő, de az egész folyamatban segíteni tud a Gumiflex csapata is. Az abroncsok elhasználódása konkrétan olyan mértékben lehet különböző, hogy egyetlen gumi élettartamát sem lehet előre pontosan megjósolni.

A gumiabroncs többféle anyagokból és gumikeverékekből áll, amelyek komoly hatással vannak a teljesítményre, és az elhasználódás még olyan tényezőktől is függ, mint az időjárás, tárolási és használati körülmények, illetve sok más dologtól, amelyeknek ki van téve a gumi élettartama során.

Kifejezetten ajánlott a járművezetőknek, hogy rendszeresen ellenőrizzék a gumiabroncs állapotát, az esetleges nyomásesést vagy olyan rendellenességet, ami arra utalhat, hogy már elérkezett a csere ideje.

Persze mindenki keresi azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével lehet egy kicsit spórolni a gumiabroncsok használatán, beszerzésén. Ezért is olyan csábító alternatíva sokszor a négyévszakos abroncs. Érdemes alaposan átgondolni, hogy megfelel-e a mi igényeinknek. Ha egész évben ugyanazt az abroncsot akarjuk használni, akkor jó helyen keresgélünk. Télen, kifejezetten rossz időben kevesebbet kell használni. Általában rövidebb távolságokon ideális. Ha nem, vagy csak ritkán vezetünk nagyobb sebességgel, szintén megfelelő alternatíva lehet a négyévszakos változat.

A guminyomás az egyik legfontosabb tulajdonság

Szerencsére az ellenőrzése viszonylag egyszerűen megoldható, akár házilag is. Használjunk abroncsnyomásmérő műszert, aminek a beszerzését gyorsan elintézhetjük. A nyomást mindig hideg abroncsnál ellenőrizzük, mivel menet közben felmelegednek és ez befolyásolhatja a leolvasott értéket. Csavarjuk le a szelepsapkát, és rakjuk rá a nyomásmérőt. A kapott értéket olvassuk és hasonlítsuk össze az ajánlott nyomással.

Ha szükséges, korrigáljuk a megfelelő irányba a helyzetet. Ellenőrizzük újból a nyomást a mérőeszközzel, majd helyezzük vissza a szelepsapkát. Minden egyes gumi esetében el kell végezni ezt a műveletet.

Évente egyszer szakemberhez is érdemes elmenni

Pláne, ha már legalább öt éve használjuk az adott garnitúrát. Továbbá be kell tartani a gyártó által az abroncsok cseréjére vonatkozó ajánlásokat. Hiába tűnik megfelelőnek a felület, nem érzünk egyelőre semmi problémát vezetés közben, egy túlságosan idős gumi esetében gyorsan változhat a helyzet, így nem érdemes kockáztatni.